GREKLAND 2014

Nu har vi landat hemma och så gott som kommit in i Sverigerutinerna igen. Har varit hemma sedan i lördags och jag tror vi tog med oss vädret eftersom vi har varit på badet varje dag sedan vi kom hem. Det gillar vi :) Vi har varit ute och båtluffat i den Grekiska ö-världen i 12 dagar. Likt andra år så har vi njuit av sol, bad, vänner, mat och dryck. Vi besökte öarna Antiparos & Naxos. Vi tyckte det kändes lättast med få öar när kidsen var med, annars hade det blivit minst en ö till. I det stora hela har vi haft en riktigt härlig semester. Ellen har varit en ängel. Hon har varit så snäll att jag inte kan tro det är sant. Alfred därimot har vi varit nära att skicka hem med flyget ett antal ggr ;) Stundtals (läs halva resan) har ingenting varit bra. Vill inte sova, ville inte bada, inte leka, inte sitta, inte gå... Man kan säga att han inte ville någonting alls. Men är man 1,5 år så är man ;) Vi var inte ensam på resan. När hela ressällskapet var samlade var vi hela 21 personer så vi fick gott om hjälp med lilleman, det är vi tacksamma för.

Då kör vi, en lång sammanfattning på 12 dagars stekande solsemester....

Måndag den 23,e juni var dagen vi skulle åka. Runt 12-tiden så anlände gänget från Kramfors. Min bror Simon och sin flickvän Izabelle och min morbror Jokke med sin flickvän Jenny. Det första vi gjorde var att sprätta första ölen, äntligen semester. Tåget som skulle ta oss till Arlanda skulle gå 14.03 så kl 13.30 kom Jonas mamma och en vänn hit för att skjussa ned oss till tågstationen. På tågstationen mötte vi upp Jonas syster Sandra och hennes son Linus som oxå skulle följa med. Första båtluffen för Sandra och Linus, och även för Jenny. Nu är hela sällskapet samlade så då var det bara att hoppa på tåget.....Mot Arlanda.

Sandra, Jokke, Jenny, Simon, Izabelle, Alfred, Linus (Emilie, Ellen, Jonas)

Tågresan gick smärtfritt och framme på Arlanda så gick vi raka vägen till McD för att äta middag. Efter middagen hann vi även med semesterns första Stopp-spel. Vad jag kan minnas så började vinnaren på Emili... ;) Sedan var det dags att checka in bagaget och sedan vidare in till gaten. Avgångstiden var 21.15. Efter tjugo minuters försening var vi äntligen uppe i luften..3h 45 minuter senare landade vi på varma Santorini, Grekland.

Ellen och Linus på tåget

Vid flygplatsen blev vi upphämtad och skjussad till Honeymoon Hotel. Det blev raka vägen ner i sängen för imorgon(idag) skulle vi påbörja vår resa till vår första ö. Efter några timmars sömn blev det frukost och sedan poolbad i några timmar. Vi bestämde oss för att ta en eftermiddagsbåt så vi slipper stressa iväg. Vi njuter av bad, sol och öl. Timmarna gick fort och det var redan dags att packa ihop väskan och åka ner till hamnen får att ta båten till Antiparos.

Frukost på Honeymoon Hotel

För att komma ner till hamnen åker man efter denna väg! Ja mina vänner det går en väg längs bergskanten ;)

Här är båten som tar oss vidare till Paros. Fullt upp med att lasta av, lasta på, gå ombord och kliva av. Allting i ett stort kontrollerad kaos :)

Efter två timmar på båten stannar vi till på Naxos. Naxos hamn.

En timme senare var vi framme på Paros. Vi skyndade oss till Antiparos-båten som låg i hamn och väntade, en betydligt mindre båt, men mysig. Nu är vi nära. Antiparos nästa..

Äntligen framme på Antiparos. (Bild lånad av Teresa )

Vi fick ett fint välkomnande när vi anlände till ön. Där i hamnen fanns hela familjen och alla vänner. Även min älskade extrapappa Georgeo. Jag älskar min grekiska familj.

Antiparos
Då var vi äntligen på plats och kunde börja njuta ordentligt av semestern. Våra dagar här på Antiparos var sig väldigt lik. Bad på stranden varje dag, lunch på tavernorna, och sedan en härlig middag inne i Chora. Kvällen avslutades med en drink på någon av alla barer i den mysiga staden. Vi såg mycket fotboll, VM såklart, men även Giffarna som Jonas lyckades koppla upp nere i hotellreceptionen. En eftermiddag & kväll tog jag och Jonas vara på att familjen var på plats. Vi lämnade kidsen till Mormor & Morfar och åkte över till grannön för att få lite tid utan barn. Middag utan barn och sedan lite strosing i gränderna. Jokke och Jenny gjorde oss sällskap och vi hade en riktigt trevlig kväll. Alldeles lagom för att ladda om batterierna. Ellen har hittat en fin vän här på Antiparos. Stratos ! Dom lekte väldigt bra även fast de talar olika språk, barn är fantastiska. Sex nätter går fort, alldeles för fort. Men vi kände att det var dags för att åka vidare till nästa ö..

Morfar & Alfred

Morfar, Alfred, Mormor, Teresa, Ellen

Middag på Stratos tillsammans med Sandra, Linus, Pappa, Teresa & Alex
Ellen & Stratos

En drink på Soul Suger
Chillar i hängmattan på strandtavernan Time Marine
 FotbollsVM i lobbyn
 Extraknäcker som rumsraggare

Ellen ute på en shoppingrunda

Jokke, Jonas, Jenny & Jag på båten påväg över till Paros för lite strosing
Solnedgång i Paros hamn

Shopping i gränderna på Paros
Vi återvände till Antiparos och avslutade kvällen med en Mojito
 Sista kvällen på Antiparos fick Ellen en blomma av Stratos, vilken gentleman
Båt från Antiparos till Paros

Sex nätter går fort. Nu lämnar vi Antiparos och seglar vidare till nästa ö. Vi som åkte var Jag, Jonas, Ellen, Alfred, Sandra, Linus, Jokke & Jenny. Simon och Izabelle hade några dagar innan lämnat ön för att åka vidare till Ios. Även Pappa, Teresa och Alex hade åkt till Ios. Men Ios är inte riktigt ön för oss barnfamiljer så vi bestämde oss för att besöka Naxos..

Naxos
Vi kom iland på Naxos och rumsraggarna var många. Vi var ute efter ett hotell som hade pool. Vi var alla överräns om att en pool skulle va skönt efter en vecka i stranden. Vi fick napp av en rumsraggare som hade sitt hotell i byn Agia Prokopios. Vi hoppade in i bussen och 10 minuter är vi framme på hotellet. Ett jättefint hotell med stor pool, babypool och även en liten "lekplats". Första hotellet jag har bott på i Grekland som tom hade gräsmatta, även om den var väldigt hård/vass/torr ;) Från hotellet såg vi även stranden men vi fick gå en liten omväg dit så det tog väl ca 10 minuter att gå till stranden. Detta blev perfekt så vi bestämde oss för att stanna här. Vi bar in väskorna på rummen och sedan slängde vi oss i poolen på en gång. Efter några timmar i poolen så började vi gå in på rummen igen för att göra oss ordning för middag. En dusch och nån timme senare var vi klara för att gå ned till strandpromenaden där alla resturanger finns. Vi var hemma ganska tidigt och hade tänk oss lite kortspel när ungarna somnat. Men med tjuriga ungar så uteblev kortspelet. Alla somnade tillslut, även vi vuxna och det blev morgon igen. Poolen kändes fortfarande kanon så det blev poolhäng även denna dag. Helt perfekt för ungarna.

Andra kvällen på Naxos tog vi bussen in till chora på kvällen. Vi stannade först till vid en bar för att ta en drink och barnen åt glass. Någon timme senare blev det middag. Supergod middag i solnedgången nere i hamnen. När middagen var klar så blev det lite shopping i gränderna. Vi gick raka vägen till "The old market". Det är lika häftigt varje gång man går in där. Trånga mysiga gränder som går huller om buller med hur mycket butiker var som helst. Det blev dock ingen shopping för mig, men Jenny & Jokke hittade lite smått och gott. Kvällen gick mot sitt slut och vi tog en taxi hem till hotellet. Detta var även Jokke & Jennys sista kväll på Naxos för under morgondagen så åkte dom vidare till ö Ios.

Då var det bara vi barnfamiljer kvar på Naxos. Vi passade på att ta det extra lugnt. Vi la barnen extra tidigt, eller rättare sagt, i normal tid. Vi struntade i resturangbesök och beställde hämtpizza till ballkongen. Tog det extra lugnt vid poolen och stressande inte till duschen. Vi mådde gott helt enkelt.

Efter fyra nätter på Naxos, Agia Prokopios var det även dags för oss att åka vidare. Vi blev skjussad ner till hamnen för att ta båten vidare till Santorini.

Vår vy från ballkongen
Lekplats, ni skymtar även Jenny & Ellen
Sandra & Linus har pusskalas
 En drink o glass inne i Naxos stad. Jonas, Jenny, Linus, Sandra, Jokke, Ellen
Sandra & Linus i hamnen
Jag & Ellen inne i "The old market"
 Jokke & Jenny o Ellen i vagnen
 Hemmakväll och hämtpizza
Försök till kvällfoto vid poolen
Kvällsgungning innan läggdags
 Sista kvällen på Naxos

Tillbaka i hamnen för att vänta på båten som ska ta oss till Santorini. Ellen, Sandra, Linus

Santorini
Två timmar senare går båten i hamn på Santorini och vi är tillbaka till ön där allting började för nästan 12 dagar sedan. Vi blev upphämtade av ägaren till Honey Moon Hotel där vi skulle sova några timmar innan vårt flyg hem till Sverige skulle avgå. Vi han med lite bad, middag och lite skitsnack innan vi gick drog oss tillbaka till rummet. Vi skulle upp redan kl 03 för att komma i tid till flyget. Dagen och natten har varit väldrigt blåsig, eller man skulle kunna kalla det storm, så vi var lite oroliga att flyget kanske inte skulle gå. Men det var inga problem. Flyget avgick tom lite tidigare än avgångstid och resan gick bra även om vi fick känna nån luftgrop och lite turbulens. Landade på Arlanda lite tidigare och vi hade några timmar att slå ihjäl innan vårt tåg skulle avgå mot Sundsvall. Vi passade på att gå upp till Mcdonalds för att äta lite frukost. Tåget var i tid och allting flöt på. Trötta med glada var vi hemma på Snickaregatan kl 14:00.

Blue Star Delos som tog oss till Santorini

Grekland, vi ses nästa år...